کتاب کارآفرینی کودکان بر اساس بسته آموزشی شبکه کودکان کارآفرین نویسنده:مهندس علی زارعی
کارآفرینی و افزایش ثروت - فروش کتاب |
کتاب کارآفرینی کودکان بر اساس بسته آموزشی شبکه کودکان کارآفرین ویژه کودکان 5 تا 12 سال می باشد.این کتاب به همراه بسته آموزشی شبکه کودکان کارآفرین منتشر گردیده است و در واقع آموزشهایی را در مورد نحوه استفاده از محصولات داخل بسته شبکه کودکان کارآفرین ارائه می نماید.
فیلم:معرفی کتاب توسط مولف را در کلیپ زیر مشاهده می نمایید
جهت دیدن رزومه کامل مولف (مهندس علی زارعی) اینجا کلیک کنید
جهت دیدن کتابهای دیگر مهندس علی زارعی اینجا کلیک کنید
فهرست مطالب
مقدمه
چرا موضوع آموزش کارآفرینی از سنین کودکی مهم می باشد
آموزشهای کارآفرینی در کشورهای مختلف دنیا
کشور چین چگونه کسب و کار را از کودکی آموزش می دهد
در کشور آمریکا کارآفرینی چگونه به کودکان آموزش داده می شود
در کشورهای اروپایی کارآفرینی چگونه به کودکان آموزش داده می شود
طرح شبکه کودکان کارآفرین چیست
لوازم موجود در بسته شماره یک شبکه کودکان کارآفرین
روش کار با بسته شماره یک شبکه کودکان کارآفرین
چگونه سرمایه خود را افزایش دهیم
داستان واقعی از فرزند نوجوان یک میلیارد
جدول افزایش سرمایه
برنامه ریزی خرید
برنامه ریزی های مختلف
درباره نویسنده
معرفی مجموعه داستان های کارآفرینی
درباره کتاب
این کتاب به منظور معرفی و آموزش بسته شبکه کودکان کارآفرین (بسته شماره یک موسسه رشد خلاقیت نوآوران جوان) تالیف گردیده است.در این بسته محصولاتی قرار دارند که نحوه تولید-بازاریابی – فروش و... را به صورت عملی به کودکان و نوجوانان آموزش می دهند.همچنین مباحثی مانند کسب درآمد-راهکارهای افزایش سرمایه-برنامه ریزی و... در کتاب آموزش داده می شوند.بسته شبکه کودکان کارآفرین بر اساس استانداردهای سازمان فنی و حرفه ای(استاندارد تربیت مربی خلاقیت و نخبه پروری کودک و نوجوان و استاندارد تربیت مربی کارآفرینی کودکان) طراحی گردیده است . از آنجاییکه نویسنده این کتاب (مهندس علی زارعی) طراح استانداردهای سازمان فنی حرفه ای و همچنین نویسنده کتابهای آموزشی استانداردها می باشند و مربیان خلاقیت و کارآفرینی زیادی را در سراسر کشور از طریق کلاسهای موسسه رشد خلاقیت نوآوران جوان و نمایندگی های موسسه در کلاسهای ایشان شرکت کرده و آموزش داده اند بهترین نتیجه گیری زمانی حاصل می گردد که کلاسهای آموزشی توسط این مربیان خلاقیت و کارآفرینی که دارای مدرک معتبر سازمان فنی و حرفه ای نیز می باشند انجام شود.این بسته بر اساس آخرین متد آموزش کارآفرینی تهیه گردیده است .این متد سالهاست در کشورهای پیشرفته دنیا انجام می گردد و جای خالی آن در سیستم آموزشی کشورمان به خوبی احساس می گردد.توصیه می گردد حتما در کانال شبکه کودکان کارآفرین در تلگرام عضو شوید kodakankarafarin@
هدف نهایی آموزشها آنست که بتواند باعث رشد خلاقیت- تقویت همکاری گروهی و افزایش هوش مالی در کودکان گردد و در آینده کارآفرینان خلاقی را پرورش دهیم.
در ادامه قسمتهایی از مطالب کتاب را مشاهده می نمایید.توجه نمایید این کتاب فقط به همراه بسته شبکه کودکان کارآفرین ارائه می گردد
چرا موضوع آموزش کارآفرینی از سنین کودکی مهم می باشد؟
در سالهای اخیر مهمترین موضوع کشور بحث اشتغال و کارآفرینی می باشد.بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران موضوع اشتغال جوانان در وضعیت بحرانی قرار دارد.آنچه امروز شاهد آن هستیم نتیجه آموزشهای ما در چند دهه گذشته می باشد.در تمام این مدت همه علاقه خانواده ها فقط در ورود فرزندانشان به دانشگاه ها خلاصه می شد.نظام آموزشی هم همه برنامه های خود را بر اساس الگوهای تئوری تدوین نمود و از کار عملی هیچ خبری نبود! بر اساس این الگو خروجی دانشگاه ها افرادی با اطلاعات علمی و تئوری خوب می باشد که هیچ کار دیگری بلد نیستند! همه این افراد فقط به امید آنکه مدرکی بگیرند و در یک اداره ای استخدام شوند سالیان متمادی تحصیلات خود را تا رده های بالای دانشگاهی ادامه داده اند و تمام تمرکزشان جهت کسب معدل بالا و نمرات عالی بوده است.در این سیستم آموزشی هیچگاه کارگروهی را آموزش نداده اند.هیچگاه راه و روش کسب و کار را به کودکان یاد نداده ایم و والدین از روی دلسوزی فقط دست در جیب کرده و هر هزینه ای فرزندشان درخواست کند بدون هیچ حرفی پذیرفته اند.نتیجه این نوع رفتار این شد که حالا با انبوهی از فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی مواجه هستیم که هیچ کاری هم بلد نیستند! به خاطر دارم چند سال قبل هنگام بازدید از کارگاه مکانیک دانشگاهی، دانشجوی سال سوم مهندسی مکانیک نمی دانست یک پیچ را از کدام طرف می بندند! چند وقت قبل شخصی را که تحصیلات فوق لیسانس داشت در موسسه جهت کار دعوت نمودم و در همان هفته اول متوجه شدم این شخص بلد نیست حتی یک عدد نان بخرد! می گفت همیشه نان را پدرم می خرد و من نمی توانم در صف نانوایی بایستم!جالب تر اینکه توقعات بسیار بالایی در کار داشت.ولی از نظر من این شخص یک فرد بی عرضه و ناتوان بود که فقط یک مدرک دانشگاهی یدک می کشید و پس از چند روز عذرش را خواستم.تاکنون با افراد زیادی که مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا دارند برخورد کرده ام که بزرگترین آرزوی آنان استخدام با حداقل حقوق در کارخانه ای بوده که مدیرش حتی دیپلم هم ندارد! چرا اغلب فارغ التحصیلان دانشگاهی ما قدرت خلق مشاغل جدید و در راستای رشته تحصیلی خودشان ندارند؟ این افراد مدتی را دنبال کار استخدامی می گردند.در چند آزمون استخدامی شرکت می کنند و هنگامی که ناامید می شوند سراغ مشاغلی می روند که نیازی به هیچگونه تحصیلاتی ندارند! معمولا به حداقل ها در کار و درآمد راضی می شوند و پس از چند سال کلا همه آنچه را در دانشگاه آموخته اند فراموش می کنند! در پاسخ به همه این مشکلات باید به والدین عزیز بگویم دورانی که شخصی را فقط به خاطر مدرکش استخدام می کردند تمام شده است.شاید ۳۰ سال قبل داشتن یک مدرک دانشگاهی به علت اینکه تعداد افراد تحصیل کرده بسیار کم بود خیلی امتیاز مهمی بود ولی الان تقریبا همه جوانان دارای مدرک دانشگاهی هستند و این موضوع خیلی مهم نیست.سابق(قبل از دهه۶۰) کارفرمایان افراد را استخدام نمی کردند بلکه مدرک آنها را استخدام می کردند چون در هر شهری تعداد بسیار کمی تحصیلات دانشگاهی داشتند.در دوران فعلی حتی شیوه استخدام هم تغییر کرده است و کارفرمایان به دنبال افراد توانمند،خلاق، زیرک و باعرضه هستند تا بتوانند بالاترین راندمان را در شرکت خود داشته باشند.بنابراین دکتر و مهندسی که بلد نیست در کار گروهی شرکت کند، یک پیچ را بدرستی ببندد، توانایی انجام ساده ترین کارها را ندارد ، در کارش خلاقیت ندارد،قدرت بازاریابی ندارد و ... جایی برای استخدام شدن نخواهد داشت.قطعا چنین شخصی اگر هم به واسطه سفارش دوستان و آشنایان جایی استخدام شود کار مفیدی انجام نمی دهد .چنین شخصی به هیچ عنوان خودش نمی تواند کسب و کاری را ایجاد نماید و حتی اگر سرمایه ای در اختیارش قرار گیرد به سرعت ورشکست می شود! تاکنون افراد زیادی را دیده ام که با سرمایه اندک در شغلی بسیار موفق شده اند و در مقابل افراد دیگری که با سرمایه خوب در همان شغل شکست های جبران ناپذیری را متحمل شده اند.
حال با این اوصاف چاره چیست؟ چکار باید انجام دهیم تا فرزندانمان با این مشکلات مواجه نشوند؟ در پاسخ باید بگویم آنچه به عنوان مدرس کارآفرینی تاکنون آموزش داده ام و تجربیاتی که در این زمینه در سالهای گذشته کسب نموده ام در طراحی شیوه آموزشی کارآفرینی در مقاطع سنی مختلف بکار برده ام که ثمره آن روشهای جدید آموزشی نظیر قطار جادویی – مسابقات کارآفرینی – طراحی دوره های تربیت مربی خلاقیت و نخبه پروری کودک و نوجوان – نگارش چهارده عنوان کتاب در زمینه خلاقیت و کارآفرینی و زندگینامه کارآفرینان – تالیف کتابهای مربی کارآفرینی کودک و نوجوان-ارائه صدها مقاله و ساخت بیش از ۳۰۰ برنامه آموزشی در رادیو تلویزیون و طراحی شبکه کودکان کارآفرین بوده است.بنابراین شیوه و مدلی که در این کتاب ارائه می دهم یک شیوه دقیق علمی می باشد که با تحقیقاتی که داشته ام در کشورهای پیشرفته هم به شیوه های مختلف انجام شده و نتایج شگفت انگیزی به دنبال داشته است. این طرح تحت نام شبکه کودکان کارآفرین از سال ۱۳۹۲ در موسسه رشد خلاقیت نوآوران جوان به صورت آزمایشی آغاز گردید و پس از بومی سازی در سال ۱۳۹۴ به صورت رسمی اعلام شد و چند برنامه هم دراینباره در شبکه سه سیما داشتیم.طرح را تا سال ۱۳۹۶ در چندین استان اجرا نمودیم که موفقیتهای چشمگیری بدنبال داشت.در قدم بعدی بسته های آموزشی شبکه کودکان کارآفرین به همراه دفترچه کار عملی و کتاب های آموزشی طراحی گردیده است که این کتاب متعلق به همان بسته می باشد.هدف ما گسترش این آموزشها برای رده های سنی مختلف از کودکان تا جوانان در شهرهای مختلف می باشد که از طریق نمایندگی های موسسه رشد خلاقیت نوآوران جوان در اختیار مردم عزیز قرار می گیرند.
آموزشهای کارآفرینی در کشورهای مختلف دنیا
با توجه به مطالبی که عنوان شد تحقیقاتی درباره کشورهای مختلف دنیا آغاز نمودم که در ادامه به برخی آنها اشاره می نمایم.در نهایت با بررسی این روشها و بومی سازی آنها طرح شبکه کودکان کارآفرین ارائه گردید که در این طرح آموزشهای کسب و کار و کارآفرینی از سنین کودکی مورد توجه قرار می گیرد.بهترین راهکار برای حل مشکلات کسب و کار در کشور آنست که به جای بکارگیری روشهایی بر اساس سعی و خطا بتوانیم روشهای موفق در دنیا را آنالیز کرده و پس از بومی سازی آنها را در کشور اجرا نماییم.
کشور چین چگونه کسب و کار را از کودکی آموزش می دهد؟
جالب است بدانید در کشور چین با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون کلمه بیکاری بی معناست! یعنی آنچه در کشور ما به عنوان بحران اشتغال یاد می شود در آن کشور اصلا معنایی ندارد! بیش از هفتاد درصد اقتصاد چین بر اساس مشاغل خانگی می باشد.در مصاحبه با فارغ التحصیلان دانشگاهی متوجه شدم اغلب آنها مایلند کسب و کارهای خانگی خودشان را راه اندازی کنند.کسی دنبال استخدام شدن و حقوق بگیر شدن نبود و علاقه زیادی به راه اندازی مشاغل خانگی احساس می شد البته مفهوم مشاغل خانگی و همچنین حمایتهای دولت از اینگونه مشاغل هم باید مورد توجه قرار گیرد ولی آنچه نظر منرا جلب نمود فرهنگسازی مشاغل خانگی از سنین دبستان بود.نزدیک مدارس مکانهایی بود که کودکان پس از تعطیلی مدرسه به این مکانها می رفتند و بسته هایی را تحویل می گرفتند.پس از انجام تکالیف مدرسه ای بسته ها را باز می کردند و آنها را آماده می کردند.معمولا در بسته ها قطعات اسباب بازی هایی بود که کودکان آنها را به صورت نهایی تکمیل می کردند.روز بعد کودکان قبل از ورود به مدرسه این اسباب بازیهای تکمیل شده را تحویل می دادند و دستمزد خود را می گرفتند! با این روش دو چیز به غیر از مهارتهای ساخت به کودکان آموزش داده می شد اول اینکه برای بدست آوردن پول باید کار کنند و دوم اینکه کار در خانه است! حالا بیایید اینرا با والدین ایرانی مقایسه کنیم که فقط دست در جیب می کنند و همان اسباب بازی چینی را برای کودک خود می خرند!طبیعی است که ما با اینگونه آموزش باید با بحران اشتغال هم مواجه شویم.
در کشور آمریکا کارآفرینی چگونه به کودکان آموزش داده می شود؟
در فروشگاه های بزرگ و سیتی سنترها کارگاه هایی وجود دارد که کودکان در بدو ورود به این قسمت هدایت می شوند.در این کارگاه ها مواد اولیه ساخت محصولاتی مانند اسباب بازیهای مختلفی وجود دارد که کودکان با سلیقه و خلاقیت خود مشغول ساخت می شوند.پس از تکمیل نهایی کالا غرفه ای در نظر گرفته شده که می توانند محصول خودشان را برای فروش ارائه کنند و جالب اینکه اغلب شهروندان حتما از این غرفه خرید می کنند.یعنی در مدت زمانی که والدین مشغول خرید می باشند فرزندشان کالایی را تولید کرده و سپس آنرا فروخته و سود کسب کرده است!
در کشورهای اروپایی کارآفرینی چگونه به کودکان آموزش داده می شود؟
در اغلب این کشورها روشهای ساخت و تولید در مدارس آموزش داده می شود و روزهای خاصی در تقویم وجود دارد که کودکان می توانند محصولات خودشان را براحتی در مکانهای عمومی شهر بفروشند و سود کسب کنند.
طرح شبکه کودکان کارآفرین چیست؟
این طرح آموزشی سعی دارد روشهای ایجاد کسب و کار شامل تولید ، بازاریابی ، فروش را به صورت عملی به کودکان آموزش دهد و آنها را با مفاهیمی مانند ماده اولیه ، محصول نهایی ، سود ،پس انداز ، دخل و خرج و... آشنا کند.
نکته مهم : هدف از اجرای این طرح به هیچ وجه این نیست که کودکان صاحب شغلی شوند و یا درآمدی مستمر ایجاد نماید بلکه هدف آنست که کودکان با روشهای تولید و فروش و کسب درآمد و برنامه ریزی آشنا شوند و مدارس و مراکز فرهنگی می توانند این طرح را طی یک کلاس فوق برنامه و به صورت هفته ای یکبار جهت تولید محصولات مختلف دنبال کنند و سپس کودکان با روشهای مختلف بازاریابی و فروش آشنا شوند
آشنایی با بسته های آموزشی شبکه کودکان کارآفرین
در این بسته های آموزشی مواد اولیه برخی محصولات به صورت خام یا نیمه آماده وجود دارند که کودکان باید تولید نهایی را انجام دهند.همچنین چندین کتاب و دفترچه راهنما وجود دارد که روش تولید کالاها و همچنین روشهای فروش را توضیح می دهد.
لوازم موجود در بسته شماره یک شبکه کودکان کارآفرین
در این بسته لوازم زیر وجود دارند
۱-کتاب کارآفرینی کودکان بر اساس بسته آموزشی شبکه کودکان کارآفرین(همین کتاب)
۲-دفترچه خرید و فروش(دفترچه زرد رنگ)
۳-لوازم ساخت بدلیجات
۴- لوازم ساخت کیف چرمی
۵- لوازم ساخت عروسک
۶- لوازم ساخت کیت چشمک زن یا کیت موزیکال
۷- لوازم ساخت جامدادی
۸- لوازم رنگ آمیزی شمع
۹- لوازم ساخت بازی شکار
۱۰- لوازم ساخت بازی اعصاب سنج
۱۱- لوازم ساخت کارت تبریک
۱۲- لوازم ساخت کتاب
۱۳- لوازم نمدهای آماده
۱۴- لوازم ساخت جعبه ادکلن
جهت دیدن رزومه کامل مولف (مهندس علی زارعی) اینجا کلیک کنید
جهت دیدن کتابهای دیگر مهندس علی زارعی اینجا کلیک کنید
آخرين بروز رساني (سه شنبه ، 30 بهمن 1397 ، 04:57)