انعکاس افتتاح خانه ریاضی استان اصفهان در خبرگزاری موج
اخبار خانه ریاضی - اخبار افتتاح خانه ریاضی استان اصفهان در رسانه ها |
لینک مستقیم خبر در خبرگزاری موج
http://www.mojnews.com/fa/Miscellaneous/ViewContents.aspx
۱۵ آذر ۱۳۹۱ (۸:۲۲ق.ظ)
رياضيدانهاي
اصفهان خانهدار شدند
خبرگزاري موج -
خانه رياضي اصفهان در حالي آغاز به کار کرد
که رياضيات يکي از علوم پايه است که بسياري از علوم مهندسي، پزشکي و حتي
انساني بر پايه آن توانستهاند دريچه ديگري از دانش را براي انسان ترسيم
کنند.
به گزارش خبرگزاري موج از اصفهان، علوم مختلف به کمک علم رياضي قابليتهاي
کاربردي يافته و بيش از گذشته مورد استفاده بشر قرار گرفته و از حالت صرف
تئوريک خارج شدهاند. با اين حال اين علم بنياني در ايران به يکي از
دشواريهاي تحصيلي براي دانشآموزان و دانشجويان تبديل شده است که با وجود
حتي موفقيت در کسب نمرات بالا در اين درس، در پارهاي اوقات دانش آنها فاقد
کاربرد و شامل محفوظات فرمولي است که تا سطوح عاليه تحصيلي نيز با
بهکارگيري آن آشنا نميشوند و اين خود موجبات ايجاد يک چالش در حوزه آموزش
شده است. خانه رياضي ايران در سال 1388 با هدف تحول در آموزش رياضي و
مديريت استعدادهاي دانشآموزان و دانشجويان تاسيس شد و اکنون پس از سه سال
و راهاندازي 17 نمايندگي در ايران، نمايندگي جديد خود را با همکاري موسسه
رشد خلاقيت نوآوران جوان با مديريت مهندس علي زارعي، کارآفرين و مدرس
برجسته خلاقيت در اصفهان ايجاد کرد.
ضعف بزرگ در زمينه آموزش رياضي
معاون خانه رياضي ايران در مراسم افتتاح نمايندگي اصفهان با اشاره به
چگونگي شکلگيري اين خانه گفت: پس از يک تحقيق ميداني در حوزه آموزش و
کاربرد رياضيات در کشور در سالهاي گذشته متوجه شديم آموزش رياضيات در
ايران دچار يک ضعف بزرگ تکنيکي و کاربردي است.
سيامک شاهميرزا ادامه داد: بر اساس نتايج اين تحقيق مشخص شد بسياري از
افراد رياضيات را ياد نميگيرند، اما نه به دليل کمبود هوش يا استعداد،
بلکه به دليل تاکيد کتابهاي درسي و مدرسين بر فرمولها و تئوري رياضي و
کمتر به کاربردهاي رياضي در زندگي و مشاغل پرداخته شده است. بر همين اساس
طرح خانه رياضيات ايران با هدف تحول در آموزش و يادگيري رياضي و ترويج و
فرهنگسازي در زمينه اثرات رياضيات در ارتقاي هوش و نحوه تصميمگيري افراد
در شرايط مختلف زندگي تهيه و با موافقت و همکاري وزارت آموزش و پرورش و
ساير سازمانهاي آموزشي در سال 88 اين خانه تاسيس شد.
وي اظهار داشت: در اين مدت کوتاه بيش از 30 مدال جهاني به وسيله اعضاي اين
خانه به دست آمده است. ايجاد 17 نمايندگي در استانها، ايجاد اشتغال براي
بيش از 300 نيروي علمي و متخصص و توليد 70 هزار صفحه در زمينه مباحث
کاربردي رياضيات در قالب سامانه LMS که در دسترس علاقمندان قرار گرفته است
بخشي از نتايج حاصل از راهاندازي اين خانه علمي و فرهنگي است.
چه کسي زودتر به جواب ميرسد؟
«چه کسي زودتر به جواب ميرسد؟» اين سوالي است که اساس صحبتهاي مهدي
خيرالهي، عضو هيات علمي دانشگاه را در آيين افتتاح نمايندگي خانه رياضي
اصفهان شکل داد.
خيرالهي که از اساتيد برجسته در زمينه تسهيل آموزش رياضي و خلاقيت در ايران
است با اشاره به نقاط ضعف آموزشي در کشور که نتايج آن را به وضوح در زمينه
مديريت و بهرهوري در صنايع شاهد هستيم، گفت: دانش امروز جامعه نميتواند
راهگشاي دانشآموزان و دانشجويان در آينده باشد چرا که در آينده کساني موفق
خواهند بود که قدرت حل مسايل را دارند و ميتوانند براي سازمانهايشان ارزش
افزوده ايجاد کنند.
عضو اتاق فکر نهاد رهبري در دانشگاهها ادامه داد: هماکنون سوال استراتژيک
اين است که چه کسي زودتر به جواب ميرسد؟ و پاسخ بسيار ساده است؛ آنهايي که
هوش رياضي بالايي دارند، علتها را پيدا ميکنند و معلولها به خودي خود بر
طرف ميشوند.
نويسنده کتاب ‹‹من ميتوانم با رياضيات رفتارتان را تغيير دهم›› اظهار
داشت: نمره بالا در درس رياضي به معناي هوش رياضي نيست زيرا بسياري از
افراد نمره پايين ميگيرند اما روحيه پذيرش مسايل جديد را دارند و عدهاي
نيز بر عکس. آنچه اهميت دارد اراده براي حل مسايل و مشکلات است و درباره
يادگيري رياضي نيز در روشهاي جديد بايد مغز ثانويه يا به عبارت دقيقتر
قسمت PFC مغز (تصميمسازي) را تحريک و در او ايجاد انگيزه کرد.
خيرالهي اعلام کرد: اين موضوعي است که مد نظر مديران و دست اندرکاران خانه
رياضي قرار گرفته تا هوش رياضي افراد را کشف و مورد آموزش و تقويت قرار
دهند چرا که اين نوع آموزشها سطح مهارتهاي زندگي و کار افراد را نيز
ارتقا خواهد داد.
رياضي؛ هم هنر و هم دانش
رييس هيات امناي خیریه کارآفرین باقرالعلوم(ع) نيز درباره اهميت رياضيات در
زندگي گفت: دانش همه چيز را جزء به جزء و خرد ميکند و هنر همه چيز را کل
ميبيند؛ اما رياضيات هم خرد ميکند و هم کل مسايل را در نظر ميگيرد
بنابراين رياضي هم علم است و هم هنر. حجتالاسلام سيد احمد ميرمرشدي ادامه
داد: مقدمات خلاقيت، فقط وقت و تلاش مداوم است و ديگر هيچ و دانشآموزان ما
بايد از اين نکته آگاه شوند که بدون صرف وقت و پايهريزي کار گروهي موفقيت
حاصل نميشود.
زمان را مديريت کردهام
مهندس علي زارعي، مديرعامل موسسه رشد خلاقيت نوآوران نيز پس از دريافت مجوز
نمايندگي خانه رياضي اصفهان گفت: کار من در زمينه تدريس مباحث خلاقيت از
کلاس قرآن شروع شد و در همان موسسه که در حال فراگيري علوم قرآني بودم اين
ذهنيت در من شکل گرفت و اولين دوره آن نيز در همان مکان برگزار شد؛ بايد
بگويم اين موفقيت را مرهون کلام خداوند هستم.
مدير نمايندگي خانه رياضي اصفهان افزود: در بسياري از مصاحبههاي چند سال
اخير، بسياري به من گفتهاند تو بسيار فشرده زندگي کردهاي که به اين سرعت
موفقيت از آن تو شده است اما در پاسخ همه آنها گفتهام موضوع فقط مديريت
زمان و استفاده حداکثري از فرصتها بوده است.
وي درباره اهداف مجموعه تحت مديريت خود اظهار داشت: پس از راهاندازي موسسه
رشد خلاقيت نوآوران جوان، کلوپ دانشمندان 1404 را نيز تاسيس کرديم تا در
اين کلوپ دانشآموزان امروز ايران را به دانشمندان فرداي جهان تبديل کنيم و
اکنون نيز در اين مدت کوتاه موفقيتهاي نوجوانان و جوانان مخترع و خلاق اين
مجموعه در ايران و خارج از کشور حکايت از گامهاي موثر و هدفمند آن دارد؛
گامهايي که با راهاندازي خانه رياضي در اصفهان به آنها قوت دو چندان
خواهيم بخشيد.
جهت دیدن عکسهای مراسم افتتاحیه خانه ریاضی استان اصفهان اینجا کلیک کنید
جهت دیدن انعکاس خبری افتتاح خانه ریاضی استان اصفهان در رسانه های دیگر اینجا کلیک کنید
جهت دیدن فیلمهای مراسم افتتاحیه خانه ریاضی استان اصفهان اینجا کلیک کنید
جهت دیدن فیلمهای ملاقات مدال آوران خانه ریاضی با رییس جمهور اینجا کلیک کنید
جهت دیدن عکسهای ملاقات مدال آوران خانه ریاضی با رییس جمهور اینجا کلیک کنید
آخرين بروز رساني (يكشنبه ، 19 آذر 1391 ، 15:40)