مصاحبه با امير حجواني: مدير بزرگترين گروه ايراني ياهو
زندگینامه کارآفرینان موفق - مردان کارآفرین ایرانی |
بر اساس پيشبيني كارشناسان، در سال 2010 ميلادي تبليغات اينترنتي از تبليغات راديويي پيشي خواهد گرفت.به گفتهء اين كارشناسان، ميزان درآمد تبليغات اينترنتي بين سالهاي 2005 تا 2008 رشد 84 درصدي خواهد داشت.اين در حالي است كه در ايران تبليغات اينترنتي در سبد شركتهاي تبليغاتي كه در بسياري از موارد به عنوان مشاور تبليغدهندگان، خدماتي را به آنها عرضه ميكند جايگاه مناسبي ندارد چرا كه به دليل هزينههاي پايين تبليغ در اينترنت، كارمزد شركتهاي تبليغاتي نيز در صورت دادن تبليغي در اينترنت بسيار اندك است. از طرف ديگر عدم آشنايي اين شركتها با مكانيزمهاي تبليغات اينترنتي چون سازوكارهايي جهت سنجش و اندازهگيري اثربخشي تبليغات اينترنتي، موجب شده كه اين شركتها تمايل كمتري به ارايهء تبليغ در اينترنت داشته باشند. البته نفوذ پايين اينترنت در جامعهء ايران را هم بايد به اين فهرست اضافه كرد.در اين ميان گروههاي اينترنتي در ترويج فرهنگ تبليغات در اينترنت نقش موثري را ايفا ميكنند .
در حال حاضر از ميان 200 هزار گروه در ياهو فقط 2500 گروه آن را ايرانيها تشكيل ميدهند .
گروه اينترنتي «مارشال مدرن» بزرگترين گروه ايراني ياهو با عضويت بيش از 154 هزار نفر، در بحث تبليغات اينترنتي در ايران پيشتاز است .
با اين حال هنوز اين بحث در ايران چندان جا نيفتاده است .
گفتوگوي ما با امير حجواني مدير اين گروه را در ادامه ميخوانيد :
آقاي حجواني از فضاي وب چه خبر؟ خوش ميگذرد؟
عالي است. هر روز بهتر ميشود و علاقهمندان زيادي پيدا ميكند .
گروه شما چه وضعيتي دارد؟
هر ماه بين چهار تا پنج هزار نفر عضو جديد داريم. پيشبيني ميكنيم اين روند سرعت بيشتري به خود بگيرد .
دقيقاً چند سال است كه اين گروه را تشكيل دادهايد؟
هنوز اول راه هستيم چون سه سال بيشتر از عمر اين گروه نميگذرد. دقيقاً در تاريخ 28 آذر 82 اين گروه را ايجاد كرديم .
چطور شد كه به اين فكر افتاديد؟
من قبلاً در گروه ديگري به نام «ميعاد» عضو بودم. تقريباً نقش معاون گروه را داشتم. خيلي از اين كار لذت ميبردم و معمولاً وقت زيادي را صرف آن ميكردم. در كنار ميعاد گروه مارشال مدرن را ايجاد كردم .
از اين كار چه هدفي داشتيد؟
ميخواستم پايگاه شخصي خودم باشد. معمولاً مطالب «ميعاد» را داخل آن ذخيره ميكردم. بعدها مشكلاتي با گروه به وجود آمد و نتوانستم ادامه بدهم. بالاخره بهمن همان سال «مارشال مدرن» را به صورت جدي استارت زدم .
از اين كار درآمدي هم داريد؟
در يك سال و نيم اول كار، هيچ حسابي روي آن باز نكردم; معتقد بودم بايد اعضاي اين گروه به بيش از 50 هزار نفر افزايش يابد تا بعد بتوانيم بر روي درآمدزايي آن برنامهريزي كنيم .
الان وضعيت چطور است؟
در يك سال و نيم گذشته بحث تبليغات گروه را فعال كردهايم. اما فقط حدود 10 تا 15 ميليون تومان درآمد داشتهايم .
يادتان هست اولين درآمدتان از اين كار چقدر بود؟
براي اولين بار از تبليغات در اين گروه يك چك 21 هزار توماني نقد كردم و خيلي برايم لذتبخش بود. اما الان فرق ميكند .
چندي پيش يك پيام تبليغاتي را براي اعضا ارسال كرديد مبني بر «آموزش زبان در خواب» آيا خودتان به اين اصل معتقديد كه ميتوان در خواب با گوش دادن به يك CD يا DVD آموزش زبان انگليسي ديد؟
معتقدم هركسي كه بخواهد زبان ياد بگيرد نه فقط در خواب و بيداري بلكه در زندگي عادي و روزمره در كنار تمام مشغلهها ميتواند. مهم اراده براي يادگيري است. به نظر من، تبليغ اينكه در خواب آموزش ببينيد صرفاً استفاده از جملات تبليغاتي براي فروش است. البته من از اين سي.دي استفاده نكردم اما به نظرم اين تبليغات بازي با يك حالت يادگيري به منظور فروش بيشتر است .
فكر نميكنيد با ارسال چنين تبليغاتي اعتماد مخاطب را از دست بدهيد؟
بارها و بارها در بالاي پيامهاي الكترونيكيمان تاكيد كردهايم كه مسووليت محتواي درون ايميلهاي تبليغاتي با ما نيست. خوشبختانه تا به حال نيز كسي از كيفيت كالاهاي مورد تبليغ در گروه به ما شكايتي نكرده است. اعضا ميدانند كه اگر مشكلي با كيفيت يك كالاي مورد تبليغ دارند بايد با مسوولان آن شركت كه ايميلهايشان در تبليغ درج ميشود، تماس بگيرند. ما فقط اين مسووليت را ميپذيريم كه ايميلهاي تبليغاتيمان در چارچوب قوانين ايران باشد .
فكر ميكنيد وضعيت تبليغات در اينترنت از اين هم بهتر شود؟
اگر بتوانيم تبليغات اينترنتي را جا بيندازيم به هدفمان رسيدهايم. تبليغات اينترنتي مثل بيلبوردهاي شهري است. اوايل اگر يادتان باشد در شهر تهران فقط تبليغ يك مارك لباس در بيلبوردها و تنها در برخي از نقاط تهران به چشم ميخورد. اما امروز هر نقطه از شهر كه برويد پر است از اين بيلبوردها با تبليغات متفاوت. تبليغ در اينترنت هم همين طور است. بايد فراگير شود كه البته ناگفته نماند وضع امسال خيلي بهتر از پارسال است .
اين محدوديتها از كجا ناشي ميشود؟
به هر كجا مراجعه ميكنيم يك سري قوانين و مقررات دست و پاگير سر راهمان سبز ميشود كه واقعاً در بعضي از موارد كاري پيش نميرود .
مثلاً چه محدوديتي؟
فيلترينگ، يكي از بزرگترين مشكلات است .
چطور ؟
بعضي از نرمافزارهاي مورد استفاده براي فيلتر كردن سايتها بر روي يك كلمهء خاص فيلتر ميشوند كه اين كار دچار اشكال است چون شايد سايتهايي وجود داشته باشند كه از نظر محتوايي هيچگونه مشكلي نداشته باشند. اما به خاطر وجود آن يك كلمه فيلتر شدهاند. اين مساله مقدار زيادي كار ما را براي دستيابي به سايتهاي جذاب، دچار مشكل كرده است. البته فقط مشكل ما فيلترينگ نيست .
مشكلات و محدوديتهاي ديگر چيست؟
مثلاً كمبود وقت و سرعت كم اينترنت كه ما را مجبور ميكند شبها از ساعت 11 تا 12 شب به بعد پاي اينترنت بنشينيم كه در اين صورت هم فراغت بيشتري داريم، هم شبها سرعت اينترنت بالاتر است .
خانوادههايتان محدوديتي براي كار شما ايجاد نميكنند؟
در ابتداي كار نه، اتفاقاً مشوقهاي خوبي بودند اما در حال حاضر به شدت مخالف كارم هستند و در واقع بزرگترين سد. البته از يك منظر حق با آنهاست. از نظر آنها من مهمتر از يك سايتم .
پس چرا با وجود مخالفت خانواده باز هم به اين كار ادامه ميدهيد؟
در حال حاضر من در مقابل 157 هزار نفر اعضاي سايت مسوول هستم. اينكه ظرف يك دقيقه پيامهاي شما به 157 هزار نفر ميرسد و اين همه ايراني از سراسر دنيا دور هم جمع ميشوند، بسيار شورانگيز است. اگرچه به علت حجم بالاي كارگروه مجبور شدم از خيلي از كارهايم بزنم. حتي در دانشگاه نيز واحدهاي _كم تري برميدارم اما باز هم احساس جمع كردن اين همه ايراني به دور هم مانع از متوقفكردن اين گروه ميشود .
كارگروههاي ديگر را چگونه ارزيابي ميكنيد؟
در حال حاضر خيلي از گروههاي ايراني تشكيل شده در «ياهو» به دنبال عضويت زرد هستند كه اين خود يكي از مشكلات اصلي گروهها به حساب ميآيد .
عضويت زرد يعني چه؟
همانطور كه يكسري مجلات به عنوان مجلات زرد ناميده ميشوند كه بعضاً با شايعه و بزرگنماييهاي غيرواقعي سعي در جذب خواننده و فروش بيشتر دارند در اينترنت هم به شكل ديگري جا افتاده است .
يعني بعضي گروهها با شايعه درستكردن، سعي ميكنند تعداد اعضاي خود را بالا ببرند؟
- بله، دقيقاً همينطور است. در حال حاضر يك گروه ايراني وجود دارد كه دومين گروه ايراني از نظر تعداد اعضا محسوب ميشود، اما اكثر مخاطبان اينترنت حتي براي يك بار اسم اين گروه را نشنيدهاند. اين در حالي است كه اين گروه 142 هزار عضو دارد. هم اكنون بسياري از گروهها هستند كه پيشنهاد ميدهند پنج هزار عضو ميدهيم اما تبليغات ما را در گروهتان بزنيد. اما اين مساله تا به حال براي من مهم نبوده است. دوست دارم اگر روزي سه عضو ميگيريم اما فعال باشند و هر روز ايميلهايشان را چك كنند وگرنه بالا بردن تعداد اعضايي كه ايميلهايشان غيرفعال است به درد نميخورد .
در حال حاضر چند درصد از اعضاي شما عضو فعال هستند؟
طبق آخرين آمار داده شده توسط «ياهو»، در حال حاضر از ميان اعضاي ما فقط 25 هزار نفر آنها فعال نيستند. اما مابقي هر روز ايميلهاي خود را چك ميكنند .
به نظرتان عمر اين گروه كي تمام ميشود؟
بايد قبول كنيم كه اين سايتها هم عمري دارند و روزي عمر آنها تمام ميشود .
وقتي سن آدم بالا برود و عطش جواني كم شود، ناخودآگاه مسير زندگي آدم را عوض ميكند. اما خوشحالم كه در طول مدت عمر اين گروه هرچند سال كه باشد توانستهام اين همه ايراني را از سراسر دنيا دور هم جمع كنم .
اگر روزي بخواهيد گروه را ببنديد فكر ميكنيد عكسالعمل اعضا چه باشد؟
سيزدهبدر پارسال بهعنوان دروغ 13 به اعضا ايميل زدم «خداحافظ براي هميشه» آن روز فهميدم كه اگر من هم بخواهم گروه را ببند، اعضا نميگذارند .